Το ypostirizo.gr στα πλαίσια της εκπαίδευσης ατόμων με Διαχυτες Ανατυξιακές Διαταραχές προσφέρει:

ghuhi

  • Πλήρη και αναλυτική αξιολόγηση των ικανοτήτων και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το παιδί σε γνωστικό, κοινωνικό και επικοινωνιακό επίπεδο

  • Αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς

  • Δημιουργία εξατομικευμένου προγράμματος ανάπτυξης γνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων βασισμένο στις νεότερες εξελίξεις θεωρητικών μοντέλων (Teach, ABA).

  • Λογοθεραπεία

  • Εκπαίδευση του παιδιού σε εργαλεία επικονωνίας (pecs)

  • Εκπαίδευση του γονέα στο παραπἀνω σύστημα επικοινωνίας ώστε να είναι σε θέση και ο ίδιος να εκπαιδεύει περαιτέρω το παιδί και να εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του

Το ypostirizo.gr, έχοντας ως στόχο την λειτουργική εξυπηρέτηση των αναγκών τόσο του ίδιου του παιδιού όσο και της οικογένειας, χρησιμοποιεί συνδιαστικές μεθόδους των μοντέλων Teach και ABA, που σέβονται το δικαίωμα στην διαφορετικότητα ενώ παράλληλα προωθούν και αναβαθμίζουν την ενδοοικογενειακή ποιότητα ζωής.

                                                          

Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (ΔΑΔ) που επηρεάζει τον τρόπο που ένα άτομο επικοινωνεί και σχετίζεται με τους άλλους. Συνήθως διαγιγνώσκεται από την ηλικία των δύο ή τριών ετών. Επηρεάζει τα παιδιά σε όλο τον κόσμο από διάφορες φυλές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες και είναι πιο συχνή στα αγόρια.

Ποιό είναι το προφίλ των αυτιστικών ατόμων;

Τα παιδιά με ΔΑΔ συχνά δίνουν την εντύπωση ότι είναι σε έναν κόσμο δικό τους, αδιαφορώντας για τους άλλους. Ο τρόπος που επεξεργάζονται και ανταποκρίνονται στα ερεθίσματα δειχνει να είναι διαφορετικός από τον συνηθισμένο. Για παράδειγμα στο κλασικό παιχνίδι με τα αυτοκινητάκια, ενα παιδι με ΔΑΔ μπορεί να το ευχαριστεί μόνο να στιφογυρίζει την μια ρόδα κρατώντας το ανάποδα. Ο συνδυασμός των συμπτωμάτων που εμφανίζουν τα παιδιά αυτά ποικίλλει σε ένα σύνθετο φάσμα από ήπια έως σοβαρά. Ως εκ τούτου, παιδιά με την ίδια διάγνωση παρουσιάζουν συχνά πολύ διαφορετικές συμπεριφορές.

Τα ακόλουθα είναι μερικά από τα συμπτώματα που ένα παιδί με ΔΑΔ μπορεί να εμφανίζει:

• Ακατάλληλο (χωρίς εμφανή αιτία) γέλιο ή κλάμα

• Ξεσπάσματα με επιθετικότητα προς τον εαυτό του ή προς τρίτους (πρόσωπα ή αντικείμενα)

• Υπερκινητικότητα ή παθητική συμπεριφορά

• Δυσκολία αλληλεπίδρασης με άλλα παιδιά

• Ερεθισμός με ξεσπάσματα σε αλλαγές στη ρουτίνα τους

• Μικρή ή καθόλου επαφή με τα μάτιαrftyu

• Δυσκολία να κατανοήσουν τη γλώσσα του σώματος ή του προσώπου (π.χ. χαρούμενος, λυπημένος)

• Δυσκολία να κατανοήσουν χειρονομίες, νεύματα

• Δυσκολία να εκφράσουν επιθυμίες

• Ηχολαλία, επαναλαμβάνουν ό,τι ειπώθηκε

• Αδυναμία να προβούν σε μια ουσιαστική συνομιλία

• Παρατεταμένο και ασυνήθιστο παιχνίδι, όπως η περιστροφή αντικειμένων

• Επιφυλακτικότητα ή αδιαφορία προς τρίτους (ακόμα και για άτομα του οικογενειακού περιβάλλοντος)

• Μη ανταπόκριση στο άκουσμα του ονόματός τους

• Επαναλαμβανόμενη, αυτοδιεγερτική συμπεριφορά, όπως χτύπημα χεριών ή λίκνισμα κ.α.

• Αναισθησία ή υπερευαισθησία στον πόνο

• Ευαισθησία σε ήχους, φώτα, αγγίγματα ή μυρωδιές

• Απροθυμία στο άγγιγμα

Ορισμένα παιδιά έχουν τα περισσότερα από αυτά τα χαρακτηριστικά, ενώ άλλα έχουν μόνο μερικά. Τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν σε ένταση και συχνότητα.

Πως δημιουργείται και πως διαγιγνώσκεται ο αυτισμός;

Αν και πολλές ερευνητικές μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη, δεν είναι γνωστές οι αιτίες για τον αυτισμό. Μια σείρα από συνθήκες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τον τοκετό, μπορεί να συμβάλουν στην ανάπτυξη του. Η ανατροφή των παιδιών απο την οικογένεια δεν αποτελεί αιτία για αυτή την διαταραχή. Δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία προγεννετική εξέταση, η διάγνωση του αυτισμού βασίζεται στην παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού.

Υπάρχει θεραπεία;

Ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει θεραπεία για τον αυτισμό. Πολλά όμως παιδιά με αυτη την διαταράχη μπορούν να ζήσουν ευτυχισμένες ζωές. Η εξειδικευμένη εκπαίδευση μπορεί να μειώσει τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές και να αυξήσει την ανάπτυξη των ειδικών δεξιοτήτων συμβάλλοντας έτσι στην βελτίωση της ποιότητας ζωής του παιδιού και της οικογένειας. Σε ορισμένες περιπτώσεις η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να ανακουφίσει διάφορα συμπτώματα. Καθώς το παιδί αναπτύσσεται και δέχεται εξατομικευμένη διδασκαλία, τα χαρακτηριστικά του αυτισμού μπορούν να μειωθούν. Ωστόσο, τα παιδιά δεν ξεπερνούν τον αυτισμό. Χτίζουν όμως τα θεμέλια για ένα καλύτερο
μέλλον.

Τι είναι το σύνδρομο Asperger;

Το σύνδρομο Asperger είναι μια υψηλής λειτουργικότητας μορφή αυτισμού. Περιγράφει τα παιδιά που συχνά έχουν δυσκολίες στις παρακάτω δεξιότητες αν και έχουν μέση ή άνω του μέσου όρου νοημοσύνη.

• Δυσκολία στην επικοινωνία με άλλους

• Δυσκαμψία στη σκέψη

• Αδυναμία έκφρασης και κατανόησης συναισθημάτων

• Μοναχικό και ιδιόμορφο παιχνίδι

• Δυσκαμψία στην ομιλία και τον λόγο

• Έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

• Υπερευαισθησία σε ήχους, φωτισμό, άγγιγμα

• Έντονη και επίμονη ενασχόληση με λιγοστά και συγκεκριμένα θέματα

• Επαναλαμβανόμενες ρουτίνες, συμπεριφορές και κινήσεις

Ποιό είναι το προφίλ των παιδιών με σύνδρομο Asperger;

Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger τείνουν να σκέφτονται πολύ κυριολεκτικά. Η φωνή τους μπορεί να είναι μονότονη και η ομιλία τους είναι ορισμένες φορές επαναλαμβανόμενη καθώς περιστρέφεται συνεχώς γύρω απο τα ίδια θέματα. Όταν συνομιλούν συχνά φαίνονται να έχουν εγωκεντρικό τρόπο σκέψης και παρουσιάζουν έλλειψη κοινής λογικής. Μπορούν να έχουν ασυνήθιστα ακριβή μνήμη για τις λεπτομέρειες χάνοντας όμως την ουσία. Επίσης παρουσιάζουν μικρό ενδιαφέρον για το τι σκέφτονται και αισθάνονται οι άλλοι.

Υπάρχει θεραπεία;

Και εδώ δεν υπάρχει θεραπεία για τα παιδιά με σύνδρομο Asperger. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατόπιν εξειδικευμένης εκπαίδευσης, ως ενήλικες, είναι σε θέση να δημιουργήσουν οικογένεια, να κερδίσουν και να διατηρήσουν μια δουλειά και να ακολουθήσουν μια παραγωγική και ανεξάρτητη ζωή.

Τι είναι τα εξειδικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης;

Το ypostirizo.gr περέχει εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις για παιδιά των οποιών οι ανάγκες δεν μπορούν να καλυφθούν σε ένα κανονικό σκηνικό τάξης.

Τι περιλαμβάνει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης;

Οι γονείς των παιδιών με αυτισμό μετά την διάγνωση χρειάζεται να κατανοήσουν την φύση της διαταραχής καθώς και να διδαχτούν τρόπους που θα βελτιώσουν την επικοινωνία με το παιδί τους. Για το λόγο αυτό τα προγράμματα, που απευθύνονται σε παιδιά μικρής ηλικίας (απο 1 έτους και πάνω), γίνονται παρουσία των γονέων οι οποίοι έχουν τον ρόλο του συνθεραπευτή. Με την καθοδήγηση του θεραπευτή οι γονείς καταφέρνουν να ¨παίζουν¨ με το παιδί. Μέσα από το παιχνίδι και από καθημερινές δραστηριότητες ανακαλύπτουν τρόπους για να αλληλεπιδράσουν με το παιδί τους καλύτερα, ενώ παράλληλα καταφέρνουν να αναγνωρίζουν τις δυσκολίες του και να βρίσκουν με τον θεραπευτή τρόπους που θα βελτιώσουν την λειτουργικότητα του παιδιού.

Με το πρόγραμμα αυτό τα μικρά παιδιά μαθαίνουν βασικές επικοινωνιακές δεξιότητες όπως να ζητούν αυτό που επιθυμούν, να αρνούνται (με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο), να χαιρετούν ,να κοιτούν στα μάτια συντονισμένα, να αναπτύξουν ικανότητα αναμονής, να βελτιώσουν την συγκέντρωση τους ,να βελτιώσουν την συμπεριφορά τους κ.α. Τα παιδιά αυτά χρειάζεται πρωτίστως να βελτιώσουν την επικοινωνία τους πριν προχωρήσουν στην κατάκτηση άλλων γνωστικών δεξιοτήτων.

Με ποιούς τρόπους βελτιώνεται η επικοινωνία;

Το ypostirizo.gr παρέχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκμάθησης επικοινωνίας PECS (μεταφράζεται ως "Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων"). Το PECS είναι ένα πρόγραμμα, που επιτρέπει σε παιδιά και ενήλικες με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος και άλλες διαταραχές επικοινωνίας χωρίς λειτουργικό ή κοινωνικά αποδεκτό λόγο, να αρχίσουν να επικοινωνούν.

Όσοι χρησιμοποιούν το PECS αρχικά μαθαίνουν να πλησιάζουν και να δίνουν την εικόνα του αντικειμένου που επιθυμούν ανταλλάσοντάς την με το επιθυμητό αντικείμενο. Με αυτό τον τρόπο, ο χρήστης ξεκινάει τη διαδικασία της επικοινωνίας. Στην συνέχεια μαθαίνει να συνδυάζει εικόνες ώστε κα καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες αναγκες που το παιδι δεν μπορεί να εκφράσει λεκτικά.

Και με το σχολείο τι γίνεται;

Παράλληλα με την βελτίωση του τρόπου επικοινωνίας το παιδί εξελίσσεται και γνωστικά. Χρησιμοποιώντας πρώιμη παρέμβαση τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν μια ποικιλία από απλές δεξιότητες όπως αδρής και λεπτής κινητικότητας έως κοινωνικές και γνωστικές δεξιότητες, που θα βοηθήσουν στην ομαλή ένταξή τους στο σχολείο (τυπικό ή ειδικό σχολείο). Αξίζει να σημειώθει πως όσο πιο πρώιμη είναι η παρέμβαση τόσο καλύτερα αποτελέσματα υπόσχεται.

Η εκπαιδευτική μεθοδος που χρησιμοποιεί το ypostirizo.gr στηρίζεται απόλυτα στις ανάγκες και στις ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού. Αυτο άλλωστε απαιτούν και οι συνθήκες διότι αν θέλουμε να πιστεύουμε πως κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός θα πρέπει να αποδεχτούμε πως διαφορετικός είναι και ο τρόπος σκέψης του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μαρτυρία μιας αυτιστικής ενηλίκου υψηλής λειτουργικότητας:

Εάν μου πείτε προφορικά ένα τηλεφωνικό νούμερο δε θα το συγκρατήσω καθόλου εάν όμως το δω γραμμένο ή ακόμη καλύτερα το γράψω εγώ η ίδια σε χαρτί, ε... τότε το θυμάμαι για πάντα. Εάν μου συστηθείτε με το όνομά σας, το πιο πιθανό είναι να νομίζω ότι δεν μου το είπατε ποτέ , εάν όμως εκείνη την στιγμή που μου συστήνεστε κάνω άμεσα το όνομά σας είκόνα στο μυαλό μου με κάποιο άλλο προσωπο που γνωρίζω με το ίδιο όνομα τότε θα σας θυμάμε για πάντα!!!

Το ypostirizo.gr με αγάπη και πραγματικό ενδιαφέρον προς το παιδί και τους γονείς βοηθά ωστε να δημιουργηθούν οι γέφυρες που θα ενώσουν αυτούς τους δύο διαφορετικούς κόσμους. Ακόμα κι αν ο δρόμος είναι δύσβατος και μακρύς, αξίζει τον κόπο να πάμε απέναντι, έστω για να μην νιώθουν μόνοι!